Spring naar content
Tactus in Beeld

eHealth is een blijvertje 

EHealth is onlosmakelijk verbonden met deze tijd. Alles is digitaal, het maken van een afspraak voor bloedafname, je energiecontract verlengen en dus ook voor je zorg die je krijgt. Hoe werkt het in de praktijk en wat zijn de ervaringen die de hulpverlening teruggekoppeld krijgt van cliënten? Marielle Brenninkmeijer, verpleegkundig specialist, is super positief over eHealth. Vooral wat het betekent voor de cliënten zelf. “Ik vind echt dat we kwaliteit toevoegen”, zegt ze enthousiast.

Marielle Brenninkmeijer

“Bij de intake kunnen mensen kiezen uit verschillende verslavingsbehandelingen. Als eerste bieden we de groepsbehandeling aan. De mensen profiteren van ervaringen van anderen. Als ze dit niet willen, bied ik de individuele variant aan. Dit is de blended variant, dat betekent om en om online en face-to-face. Online kan beeldbellen zijn of berichten sturen. Daarna volgt een gesprek op kantoor. De behandeling is identiek qua inhoud aan de face-to-face behandeling. Er bestaat ook een 100% online variant. Dit wordt door Tacton* aangeboden.

Sinds maart bieden we deze blended variant aan en we plannen de afspraken strak in. Dat werkt heel goed. Mensen krijgen vooraf de lijst met alle afspraken. Via SMS worden ze aan de afspraak herinnerd en dan staat er ook bij of het een online afspraak is. Dat voorkomt misverstanden.

Ik merk dat bijna iedereen bij de intake ‘ja’ zegt tegen de blended behandeling. Soms zijn er mensen die alleen face to face contact willen. Dit kan nog steeds.

Collega’s zeggen dat cliënten doelgerichter zijn.

Collega’s zeggen dat cliënten doelgerichter zijn. Ze hebben beter zicht op de gehele behandeling en zicht op de einddatum. Bij een gemiste sessie moet de cliënt dit zelf inhalen. Dit houdt mensen gemotiveerd. Ervaring is ook dat cliënten actiever zijn. Ze zijn er ook thuis meer mee bezig. Ik vind het fantastisch dat cliënten zelf de ROM invullen bij intake. Dat scheelt tijd en is efficiënt voor de cliënt. Die zit ook niet te wachten op een ellenlange intake.

Ik zie de onlinebehandeling ook als een extra manier om cliënten te behandelen die anders niet behandeld kunnen worden. Bijvoorbeeld een cliënt van mij die tijdelijk in een rolstoel zit.

Mijn indruk is dat cliënten eerlijker thuis zijn als er gevraagd wordt naar hoeveelheden die zij gebruiken. En, ook niet onbelangrijk, er zijn minder no shows. Het regent, is geen reden om niet digitaal aan je behandeling te beginnen.

Volgens mij is het doel van die hele online exercitie dat het ons helpt om ons werk beter te doen. Wat we willen, is dat de keus afhangt van de wensen en mogelijkheden van de cliënt. En niet bij de voorkeur van de hulpverleners. Of dat de blended hulp niet wordt aangeboden door de vooroordelen over ouderen en computers.

Ik ben er ook een keer ingetuind bij een meneer van 74 die een akkoordverklaring moest terug gaan sturen. Ik zei: Ik stop het wel in een envelop en stuur het u toe. ‘Wat ingewikkeld’, zei hij, ‘kan het niet digitaal?’.

Er zitten in Minddistrict** heel veel mooie modules, naast behandelingen ook veel informatie over zelfzorg, gezond eten en slapen. Volgens mij kunnen deze modules nog veel beter ingezet worden naast de behandeling. Iemand kan zijn slaappatroon bijhouden en ook de dagboeken.”

*meer over Tacton
**meer over Minddistrict

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

  • Blog: wij zijn Tactus
De herfst. Een tijd waar de bladeren verkleuren en van de boom afvallen. Een tijd van loslaten, en naar jezelf teruggaan. Een mooie tijd voor een Talk ’n Joy dag.
  • Tactus in Beeld
Metaforisch is de nieuwe woonzorgvoorziening De Sluis van Tactus in Hengelo ook te beschouwen als een sluis. Het leven van bewoners is geheel anders dan daarvoor.
  • Tactus in Beeld
Bij Tactus zet Wilco zich als verpleegkundige dagelijks in voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) die kampen met verslaving. Dat doet hij op één van onze TOPGGz-afdelingen.