Spring naar content
Tactus in Beeld

EHealth is niet meer weg te denken

“Ook al een mooi voorbeeld van digitalisering”, zegt Karlijn de Groot, projectleider eHealth, als ik mijn mobiel aanzet om het gesprek met haar op te gaan nemen. “Het zou handig zijn als na het gesprek er een kant en klaar artikel uit rolt.” 

Karlijn de Groot

“Ik vind eHealth gewoon en we zijn een moderne verslavingsinstelling en daar hoort het gewoon bij. Als je naar Leeuwarden rijdt, leg je ook niet de kaart op schoot. Mensen met weerstand hebben het idee dat de hulpverlener wordt ingewisseld voor een computerscherm. Het is nog steeds de hulpverlener die de knoppen bedient. Waarom papieren mappen uitdelen aan mensen die een smartphone hebben en hier goed mee om kunnen gaan. Mensen willen graag een dagboekje bijhouden op hun telefoon. 

Blended zorg

Tactus heeft een lange geschiedenis van eHealth. In 2005 begon het en om allerlei redenen zakte dit onder de radar. Tien jaar later vonden we dat we er weer iets mee moesten. De technologie en de expertise was te mager om het zelf op te pakken en toen is er een extern bureau gevraagd om de basis weer goed te leggen. Hier was vijf jaar voor uitgetrokken en na twee jaar kwam corona. Minddistrict was afgestoft en binnen twee weken moest iedereen meedoen. Dat heeft geholpen in het online vaardig maken van de medewerkers. Ik hoefde niemand te overtuigen dat er leuke opties in Minddistrict zitten. Je moest wel. Het heeft ook tegengewerkt, want na de corona kwam er een tegenbeweging op gang en mensen trokken massaal de stekker uit het eHealth-platform. Toen moesten we in de implantatie daar weer flink aandacht voor vragen en de balans hierin vinden. Voor een groep is fysiek contact wel belangrijk en dat kan weer, maar er is ook echt een grote groep cliënten die we blended een kwalitatief betere en efficiëntere behandeling kunnen geven.

Er is een grote groep cliënten die we blended een kwalitatief betere en efficiëntere behandeling kunnen geven 

Als iemand wordt aangemeld schrijft het centraal aanmeldbureau je in en belt je op om een afspraak voor de intake te maken. Daarbij wordt ook uitgelegd dat we een eHealth-platform hebben waar we een welkomstmodule hebben en de Mate wordt klaargezet. Mensen komen zo beter voorbereid op de intake. De Mate wordt veel gedaan. Vanaf de intake komt het bij de hulpverlener neer of de afspraken fysiek gaan of met beeldbellen. Je kan er maatwerk van maken. Twintig tot vijfentwintig procent van alle cliënten is actief in Minddistrict tijdens de behandeling. Dat kan bijvoorbeeld het dagboek schrijven zijn. Ik wil dit percentage nog wel omhoog zien te krijgen, niet omdat dat een doel op zich moet zijn, maar ik denk dat de dienstverlening er beter door wordt.  

We weten dat er een groep cliënten tevredener is met eHealth. Cliënten vinden het fijn dat ze niet altijd naar het gebouw moeten. Dat ze dingen in hun eigen tijd kunnen doen. Het is handig dat het op je telefoon zit, in plaats van een map die vaak kwijt is. Nadeel die cliënten wel eens noemen is dat ze nog niet zo digitaal vaardig zijn, maar er is een helpdesk. 

Pionieren

Als je ons met andere verslavingsinstellingen vergelijkt, is Tactus heel ver met wat we allemaal doen met eHealth, maar het is soms ook echt pionieren. Ontwikkelen en implementeren tegelijk. Dan werkt iets weer niet en de grootste hobbel is dat het heel lastig is om systemen met elkaar te laten communiceren. Wat je doet in Minddistrict, komt niet in User. Waarom kan dit niet automatisch? Technisch zou het vast kunnen, maar we hebben te maken met twee bedrijven die concurrent van elkaar zijn.  

Die dynamiek vind ik leuk in mijn werk. Mijn collega’s in Almelo vroegen mij of ik de jongeren waar ik mee werkte, niet zou gaan missen. Die jongeren mis ik, maar in dit werk is dezelfde dynamiek. Het is omgaan met weerstand, mensen die niet doen wat je hebt afgesproken. Je moet op de samenwerking gaan zitten en ik moet mij niet gaan frustreren. Ik weet ook dat het goed komt.  

Er staat ons nog veel te wachten op eHealth gebied. Ik kijk zelf reikhalzend uit naar een beter werkend cliëntportaal. Cliënten kunnen hier inzage hebben in hun dossier. Ze zien hoe ze heten en de correspondentie die naar de huisarts gaat. Ik zou het mooi vinden als er afspraken in komen te staan en dat er ook afspraken gemaakt kunnen worden. 

Ik zou willen dat we allemaal het gevoel hebben dat we iets moois aan het doen zijn. Soms moet je even met een helikopterview ernaar kijken.” (MH) 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Op 12 oktober is het de Dag van de Palliatieve Zorg. Wat niet iedereen weet, is dat we bij Tactus ook palliatieve zorg bieden. Maar wat is dat precies en hoe gaat dit bij Tactus?
  • Werken bij
Cliënten zijn vaak al meerdere hulpverleners tegengekomen in hun leven. Ik probeer het vertrouwen te winnen van een cliënt. Dat doe ik vanuit de behandelvisie die we in de kliniek omarmen: we werken vanuit relationele veiligheid en zetten schematherapie in. Het opbouwen van een relatie, maar ook het begrenzen en het inzetten van interventies doen we op basis van schematherapie. Bij het begrenzen doen we dat ook vanuit (behoud van) de relatie.
  • Onderzoek
  • /
  • Publicaties
  • /
  • Tactus in Beeld
Het onderzoek van Jeroen Staudt, klinisch neuropsycholoog, richt zich op het beter begrijpen waarom bepaalde cliënten wel goed herstellen van jarenlang gebruik van middelen en andere cliënten minder, of zelfs niet.