Spring naar content
Tactus in Beeld

Robot Felix kan cliënten helpen bij het uiten van emoties

2 juni 2022

Op afdeling Aqua van de Intensieve behandelkliniek in Zutphen is een testpilot uitgevoerd met robot Felix, een zorgrobot die op laagdrempelige wijze ondersteunt bij het uiten van emoties. Collega Nicolet vertelt over de ervaringen met Felix op de afdeling: “Cliënten kunnen hun gevoelens zo beter verwoorden.”

Nicolet Nijman

Begin dit jaar vond er een testpilot plaats binnen de Intensieve Behandelkliniek in Zutphen met de ‘happybot Felix’. Op afdeling Aqua verblijven cliënten die bekend zijn met triple problematiek: een lichtverstandelijke beperking, verslaving en een psychiatrische aandoening. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat pictogrammen en het inzetten van voorwerpen een positieve invloed heeft op het brein, en dat deze doelgroep hierdoor sneller dingen kan onthouden. Door middel van Felix wordt er dan ook laagdrempelig en bewust stilgestaan bij emoties, wat ervoor kan zorgen dat een cliënt uiteindelijk meer of intenser geluk ervaart of zijn emoties beter onder woorden kan brengen. “Het moeite hebben om met emoties om te gaan en ze te benoemen kun je zeker labelen aan de LVB-doelgroep, maar het komt ook wel bij andere doelgroepen voor. Soms zie je bijvoorbeeld een verdrietig gezicht maar uit men boosheid, sommigen zeggen juist helemaal niks,” vertelt Nicolet.

Digitale gelukskalender

De testpilot werd aangestuurd door collega en verpleegkundige Nicolet Nijman en Kirstie Reinders, een vierdejaarsstudent van de opleiding verpleegkundige die stage liep op afdeling Aqua. Omdat Felix ondersteuning biedt bij de uiting van emoties leek hij erg geschikt voor de doelgroep binnen afdeling Aqua, zodat gebruikers op een laagdrempelige manier stil kunnen staan bij hun gevoel. De gebruiker kan aan de robot draaien, waarbij Felix’ kleur en de stand van zijn ogen veranderen. De verschillende kleuren zijn gekoppeld aan emoties. Wanneer de gebruiker van Felix een emotie vindt die het beste bij hem of haar past kan hij/zij op zijn hoofd drukken. Felix geeft dan een knipoog en de emotie wordt opgeslagen in een digitale ‘gelukskalender’, die vervolgens door personeel en cliënt kunnen worden opgezocht.

Nicolet en Kirstie Reinders met robot Felix

“Op de afdeling hebben we eerst cliënten benaderd die wel mee wilden doen aan de pilot. Er zijn verschillende manieren om met Felix te werken, maar idealiter komt hij vast bij een cliënt op de kamer te staan en gaat hij dus niet rond over de afdeling, het is geen groepsactiviteit” vertelt Nicolet. Als de cliënt met emoties zit kan er aan Felix worden gedraaid en de kleur kan hij of zij aan de begeleiding laten zien. “Zelf namen wij ook drie keer per dag met de cliënt een momentje voor Felix. Als er een verandering was qua emoties waren er extra momentjes. Iemand werd bijvoorbeeld boos, maar wat zit daaronder? Vaak is dat dan niet boos, maar bijvoorbeeld verdrietig.”

Doelgroepen

Felix is al meerdere keren effectief gebleken onder diverse doelgroepen. Zo reageerden eerder onder andere jongeren met ASS positief op Felix en zijn zij hem als een maatje gaan zien. Onder jongeren met gedragsproblematiek is Felix ook effectief gebleken, bij deze doelgroep wordt hij ook langdurig gebruikt. Ook is Felix al meerdere malen ingezet bij ouderen, deze resultaten waren wisselend positief.

Toch hebben Nicolet en haar collega’s van Aqua na de testperiode besloten om (in ieder geval voor nu) niet met Felix te blijven werken. “Hoewel we zeker positieve punten hebben ervaren, denken we dat het op onze afdeling wat minder goed past. De cliënten moeten ‘geschikt’ zijn en daarnaast ook zelf mee willen werken, anders staat Felix maar in de kast en dat is natuurlijk zonde. Daarbij komt dat wij een behandelafdeling zijn met kortdurend verblijf. Dat vraagt in korte tijd best wat van ons om het bij cliënten in een korte tijd te implementeren en ook van de cliënt, die er in een korte tijd aan moet wennen, dus ik denk dat het bijvoorbeeld beter bij langere opnames zou passen. Bij andere afdelingen of andere doelgroepen zou Felix misschien beter tot zijn recht komen.”

Ben jij door dit artikel ook nieuwsgierig geworden? Op www.happybots.nl kun je meer informatie vinden over Felix.

Afbeelding: happybots

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

  • Blog: wij zijn Tactus
De herfst. Een tijd waar de bladeren verkleuren en van de boom afvallen. Een tijd van loslaten, en naar jezelf teruggaan. Een mooie tijd voor een Talk ’n Joy dag.
  • Tactus in Beeld
Metaforisch is de nieuwe woonzorgvoorziening De Sluis van Tactus in Hengelo ook te beschouwen als een sluis. Het leven van bewoners is geheel anders dan daarvoor.
  • Tactus in Beeld
Bij Tactus zet Wilco zich als verpleegkundige dagelijks in voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) die kampen met verslaving. Dat doet hij op één van onze TOPGGz-afdelingen.