Toegankelijke taal: collega Wilco zet zich in voor mensen met een LVB
Bij Tactus zet Wilco zich als verpleegkundige dagelijks in voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) die kampen met verslaving. Dat doet hij op één van onze TOPGGz-afdelingen. Tactus heeft meerdere TOPGGz-afdelingen, die samen het Centrum Verslaving & LVB vormen. Deze afdelingen leveren hoogspecialistische zorg en hebben daar het TOPGGz-keurmerk voor. Wilco heeft niet alleen passie voor het bieden van zorg, maar ook voor het begrijpelijk maken van die zorg voor iedereen.
“Wat ik belangrijk vind in mijn werk is het toegankelijk maken van informatie,” vertelt Wilco. “Mensen met een LVB zijn vaak laaggeletterd. Dat betekent dat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en dat ze beperkte digitale vaardigheden hebben. Daarom houd ik de planning van de afspraken overzichtelijk (zelfde dag en tijdstip) en kort (maximaal een half uur).
Tijdens de gesprekken probeer ik eenvoudige taal te gebruiken. Ook maak ik gebruik van de terugvraagmethode, waarbij ik aan het eind van het gesprek de cliënt vraag om in het kort te vertellen waar we het over hebben gehad. Zo weet je ook of de cliënt je aan het eind van de intake, een somatische screening, ambulante detox of behandelcontact goed begrepen heeft.
Toegankelijke taal is de sleutel
Wilco heeft de passie ontwikkeld om taal voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk te maken. Hij merkte al snel dat veel cliënten moeite hadden met de brieven en documenten die ze ontvingen. “De uitnodigingen voor intakes en andere communicatie was vaak te moeilijk geschreven. Daar ging ik mee aan de slag, en toen ontdekte ik ‘Taal voor allemaal’, een wetenschappelijke aanpak voor het schrijven van begrijpelijke teksten. Samen met mijn collega’s herschrijf ik nu brieven en andere documenten, zodat ze voor iedereen te begrijpen zijn.”
Wilco past deze aanpak niet alleen toe in schriftelijke communicatie, maar ook in zijn gesprekken met cliënten. “We gebruiken eenvoudige woorden, een duidelijk lettertype (bijvoorbeeld Century Gothic) en korte zinnen. Ook vraag ik regelmatig of iemand begrijpt wat ik heb gezegd, zodat er geen misverstanden ontstaan. Zo creëren we een veilige omgeving waarin cliënten zich gehoord en begrepen voelen.”
Goede zorg
Wat Wilco drijft, is zijn sterke betrokkenheid bij de LVB-doelgroep. “Deze mensen hebben net zoveel recht op goede zorg als ieder ander. Nieuw ontwikkelde zorgmodules zijn vaak niet geschikt voor cliënten die laaggeletterd zijn en daarmee lijken zij vaak op de tweede plaats te komen. Voor mij is het belangrijk dat ze zich welkom voelen, we aandacht en zorg voor ze hebben en ze weten dat we er ook voor hen zijn.”
Zijn tips voor andere zorgprofessionals? “Zorg dat je je echt bewust bent van deze groep mensen en pas je handelen en communicatie hierop aan. Het gaat niet alleen om cliënten met een LVB, maar in algemene zin om cliënten die laaggeletterd zijn en beperkte gezondheidsvaardigheden hebben. Of iemand nou moeite heeft met lezen of met het begrijpen van zijn medicatie, het is onze taak om daarop in te spelen. Zo kunnen we iedereen de best mogelijke zorg bieden.”
Gerelateerd
- Tactus in Beeld
- Tactus in Beeld
- Onderzoek
- /
- Tactus in Beeld
Geef een reactie