Vrijwilliger binnen Tactus
Vrijwilligerswerk heeft mij ontwikkeld tot wie ik nu ben
Jolien Oost
Tien jaar terug komt Jolien Oost voor een behandeling bij Tactus binnen, na een lange tijd weet zij van haar verslaving los te komen. Tijdens haar herstel volgt ze verschillende herstelcursussen. Na het afronden van al deze cursussen mag ze binnen Intact zelf de cursus geven aan andere cliënten. Vanaf dat moment start haar vrijwilligerscarrière bij Tactus.
Rond dezelfde tijd komt ze in contact met de cliëntenraad, eerst nog bij een lokale (deze bestaat nu niet meer) waar ze begint als notulist. Jolien: “Als notulist kon ik mij heel goed verstoppen achter mijn laptop, wat ik een hele prettige en veilige rol vond gezien mijn achtergrond. Maar ze hadden daar wel door dat ik meer in mijn mars had, dus ze daagden mij uit mijn mening te geven en die had ik ook zeker wel! Ik begon in te zien dat als ik uit mijn comfortzone stapte, ik veel meer leerde.
Zo kwam ik zes jaar geleden bij de centrale cliëntenraad terecht waar ik sinds twee jaar voorzitter van ben. Deze vrijwilligersfunctie heeft mij geholpen in mijn eigen herstel; autonomie herpakken en iets te betekenen voor cliënten van Tactus en dus voor de maatschappij. Dat heb ik zelf ook zo ervaren en ik streef ernaar om een veilig klimaat te scheppen binnen de raad en ieders kwaliteit optimaal te benutten. Dat doe ik met heel veel plezier. In het afgelopen jaar heeft de cliëntenraad mede op mijn initiatief een koerswijziging ingezet en dat maakt dat we meer als centrale cliëntenraad naar de cliënten toegaan om hun stem te horen, om zo goed mogelijk voor hen op te komen. We zijn er voor alle cliënten van Tactus en daarnaast proberen we goede contacten te onderhouden met alle verschillende medewerkers. We hopen in de komende tijd veel cliënten en medewerkers te spreken tijdens onze bezoeken en we gaan ook leuke activiteiten organiseren in samenspraak met de afdelingen. We proberen hierbij op een leuke en constructieve manier het contact aan te gaan met cliënten en medewerkers. Ik merk wel dat niet iedereen binnen de organisatie altijd weet wat wij doen, wij gaan dan graag het gesprek aan om het belang van cliëntmedezeggenschap te benadrukken.
Ook stellen we elk jaar een jaarplan op met speerpunten voor het komende jaar. Daarnaast doet de cliëntenraad verslaglegging van het afgelopen jaar, deze documenten zijn te vinden op Contactus en kunnen ook altijd opgevraagd worden via clientenraad@tactus.nl. We voeren gesprekken met de zorgverzekeraars en hebben goed contact met verschillende medewerkers, managers, onze bestuurder Ruud Rutten, de ondernemingsraad en de Raad van Toezicht.
Daarnaast heb ik me ook verder mogen ontwikkelen binnen Tactus. Ik heb de leergang LEON doorgelopen en vervolgens heb ik de opleiding Ervaringsdeskundige Associate Degree op HBO niveau gevolgd. Deze heb ik bijna afgerond. Het werk voor de centrale cliëntenraad doe ik zoals gezegd met heel veel plezier, maar ik wil daarnaast graag mijn kwaliteiten inzetten als ervaringsdeskundige binnen Tactus en dan het liefst op coördinerend niveau. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat daar mijn talent ligt en ik hoop dat binnen Tactus te kunnen laten zien!”
Gerelateerd
- Blog: wij zijn Tactus
- Tactus in Beeld
- Tactus in Beeld
Geef een reactie