U bevindt zich hier: Home > Nieuws > Zijn loot boxes een eerste stop naar gokverslaving?
terug

Zijn loot boxes een eerste stop naar gokverslaving?

Nieuws

01 februari 2018

Loot boxen? Kent u ze al? Het zijn uitbreidingen die binnen bijvoorbeeld een game aangekocht kunnen worden. En het is voor veel mensen een verslavende bezigheid.

Het principe is niet helemaal nieuw, maar de betaalde uitbreidingen zijn momenteel een populair verdienmodel binnen games. Rob Meeuwsen van Tactus: “Mensen die aan gamen verslaafd zijn kunnen vaak niet direct aangeven welk element van het spel hen primair aanspreekt. In een game zitten een aantal elementen verpakt die het spel aantrekkelijk maken. Een belangrijk element daarvan is: de beste zijn. Je hoeft daarvoor geen specifieke vaardigheden te hebben, je moet er alleen erg veel tijd in steken. In Loot boxes kan de speler items winnen die helpen om beter te worden. En dus tijd besparen. Dit zal op een aantal spelers een grote aantrekkingskracht hebben.”
Cliënten die gokken en cliënten die gamen hebben veel overeenkomsten. “Mensen die gamen geven aan dat zij steeds meer geld uit gaan geven in loot boxes en dat dus eigenlijk de problematiek richting gokken schuift.”, legt Meeuwsen uit.

De lage bedragen, het vrijwel oneindig herhaalbare karakter van de aankoop en de vervaging tussen game en gokspel zijn punten van zorg, zo zegt Tony van Rooij, projectleider Gamen, Gokken en Mediawijsheid bij het Trimbos instituut. “We zijn niet voor niets heel voorzichtig met kansspelen in deze samenleving, en extra voorzichtig als het om jongeren gaat.”
Een tweede zorg is het feit dat dit soort gesimuleerd gokken de drempel naar 'echt' gokken mogelijk verlaagt. Sommige studies vinden aanwijzingen dat dit gebeurt bij spellen waarin gesimuleerd gokken wordt aangeboden. Reden genoeg om na te denken over een 18+-predikaat voor games met loot boxen.

Deel dit bericht: