Spring naar content

Tactus Verslavingszorg ondersteunt campagne ‘Zien Drinken, Doet Drinken’

Op 4 november startte, voor het vijfde jaar op rij, de landelijke campagne ‘Zien Drinken, Doet Drinken’. Doel daarvan is om ouders en andere volwassenen bewust te maken van de invloed die zij met hun drinkgedrag hebben op de beeldvorming van alcohol en het latere drinkgedrag van kinderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hoe vaker kinderen hun ouders zien drinken, des te jonger ze zelf willen gaan drinken.

Samen de boodschap verspreiden

Als Tactus ondersteunen we deze campagne van harte, omdat we geloven in de impact ervan op het welzijn en de toekomst van onze jeugd. Onze lokale preventieteams zetten zich, samen met partners zoals de gemeente, huisartsen, scholen en de GGD, dan ook in om de campagne zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen. En dat is nodig want ….

Wist je dat?

  • De gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken 12,9 jaar is
  • Dat kinderen op 2-jarige leeftijd al doorhebben dat wijnglazen speciaal zijn
  • 51% van de ouders weleens aangeschoten is in het bijzijn van kinderen (10-17 jaar)
  • Kinderen op 4-jarige leeftijd al doorhebben hoe alcohol het gedrag van hun ouders beïnvloedt?

Bekijk de campagnevideo
De nieuwe campagnevideo ‘Zien drinken, doet drinken’ laat zien dat jonge kinderen goed weten waar en hoeveel alcohol hun ouders drinken. Ook nemen ze waar hoe hun ouders zich onder invloed van alcohol gedragen. De korte film maakt onderdeel uit van diverse campagnematerialen die zowel landelijk via YouTube, Facebook en Instagram, als regionaal via o.a. wachtkamerschermen worden ingeze

Bekijk de nieuwe campagnevideo en stel jezelf eens de vraag: Drink jij als de kinderen erbij zijn?

Alcoholalliantie Nederland & Ministerie van VWS
De campagne Zien Drinken, Doet Drinken is een initiatief van Alcoholalliantie Nederland en wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.